NYHEDER opdaterer
dig om erhvervslivet
i Vordingborg Kommune

Månedens Historie Marts 2021: Residens Møen

11. mar 2021 | Følg vores arbejde, Månedens Historie

Samarbejde og udvikling er kernen for Residens Møen, der hurtigt er vokset fra lille til mellemstor virksomhed.

”Det handler om at spille hinanden gode.” Sådan indleder Christian Petersen vores samtale efter vi har overrakt diplomet for Månedens Historie Marts 2021 til ham og hans hustru Brit Petersen, der sammen ejer og driver Residens Møen.

”Christian og Brit har både udviklingsiver og pioner-ånd. De får nye ideer, ser muligheder, og de samarbejder med lokale turistvirksomheder, restauranter, butikker, handelsforeningen og andre, som er interesseret i at løfte udviklingen sammen. Det er en bemærkelsesværdig indsats,” fortæller Jens Damgaard, erhvervsservicechef hos Vordingborg Erhverv, om årsagen til, at Residens Møen bliver udnævnt til Månedens Historie i marts 2021.  

Det hele startede med solceller

At være selvstændige med eget hotel og restaurant var ikke planlagt. Brit arbejdede hos PostNord i 28 år, og Christian er uddannet inden for landbrug og var senest ansat som Key Account Manager hos Merck, et amerikansk medicinalfirma.

”For otte år siden begyndte vi at anlægge en solcellepark på vores bondegård. Vi var nogle af de første til at anlægge solceller på privat grund, og hele processen omkring politik, transport, finansiering og meget mere var krævende, men mest af alt rigtig spændende. Det vækkede entreprenøren i mig,” fortæller Christian, som så den ledige bygning, som nu er Residens Møen, kort tid efter solcelle-projektet var afsluttet. Han fik hurtigt ideen til Residens Møen.

Den rette organisation

Siden Residens Møen åbnede i 2014 har udviklingen taget fart. I efteråret 2018 etablerede hotellet en professionel bestyrelse, der består af erfarne spillere i hotelbranchen, som kan støtte den fortsatte udvikling.

”Det er en fornøjelse at have en erfaren og kompetent bestyrelse, som vi kan spille bold med. Jeg har mange forskellige ideer, som jeg har behov for at sige højt, og de kan give mig både sparring og modspil,” fortæller Christian.

Men det er langt fra kun bestyrelsen, der er en styrke hos Residens Møen.

Christian forklarer: ”De rette medarbejdere er vigtige. Vi har ansat to nye medarbejdere i januar 2021, og vores ledere har blandt andet været med os på et to-dages lederkursus sidste år, hvor vi sammen kunne blive mere skarpe på godt købmandsskab, skabe en god forretning og optimere bundlinjen. Vi har et rigtig godt team.”

Sidste år deltog Christian i RaketVækst med Vordingborg Erhverv og Erhvervshus Sjælland. Residens Møen har udviklet sig fra lille til mellemstor virksomhed, og derfor søgte Christian sparring til at, hvordan organisationen bedst kunne følge forretningsudvikling.

 

”Jens [erhvervsservicechef hos Vordingborg Erhverv, red.] opfordrede os til at deltage i RaketVækst, og det var både spændende og lærerigt. Vi fik input til, hvordan vi kunne strømline vores organisation og skabe et mellemled, som støtter virksomhedens vækst,” fortæller Christian.

Samarbejde og gode oplevelser

På trods af corona-restriktionerne har Christian og Brit fortsat budt gæster velkomne på hotellet, men de har valgt at lukke deres egen restaurant. I stedet henviser de til de mange lokale restauranter i Stege og omegn, hvor deres gæster kan hente take-away.

”Gæsterne har været glade for denne løsning, og det har virksomhederne også. På den her måde kan vi hjælpe hinanden lidt,” fortæller Brit, der sammen med Christian også fik Initiativ Prisen 2020 fra Møns Handelsstandsforening. Handelsstandsforeningen uddeler prisen hvert år til en lokal aktør, der gør noget særligt for Stege.

Samarbejde med andre lokale erhvervsaktører er en af grundstenene for, hvordan Christian og Brit driver deres virksomhed.

”For os er det vigtigt, at vi støtter hinanden. Det betragter jeg som bæredygtigt på den lange bane,” forklarer Christian, som tilbyder hotellets gæster større oplevelser gennem samarbejde med lokale virksomheder.

”Når kunder booker hos os, så tilbyder vi en oplevelse. Vi samarbejder med og henviser til Thorsvang museum, Geocentret, Nyord, Dark Sky og de mange andre spændende oplevelser, som man kan få på Møn. Og vi har mange gengangere, som vil se endnu mere,” fortæller Brit, som ved, at Møn kan noget særligt, og det vil Residens Møen gerne vise deres gæster. 

”Vi tænker ikke på, hvordan vi skal sælge mest, men hvordan vi giver gode oplevelser. Vi så det sådan, at vi kunne vælge at ligge i slipstrømmen af mange andre hoteller eller fokusere på, hvordan vi kan give kunderne gode oplevelser,” fortæller Christian, som lige nu brygger på flere nye ideer og tiltag sammen med blandt andet Møns Handelsstandsforening.

Christian fortæller: ”Det er entreprenørskabet og ideerne, der gør det her særligt sjovt.”

 

Om Månedens Historie

Månedens Historie handler om det lokale erhvervsliv i Vordingborg Kommune. Hver måned bringer Vordingborg Erhverv en lokal succeshistorie med en udnævnelse af en lokal virksomhed, en iværksætter, en ildsjæl, et projekt, et samarbejde eller et initiativ. Formålet er at skabe større kendskab til de mange gode historier, som både illustrerer mangfoldigheden i det lokale erhverv samt kan skabe inspiration til vækst og udvikling.