NYHEDER opdaterer
dig om erhvervslivet
i Vordingborg Kommune

Månedens Historie – September 2020: Skovgren

11. sep 2020 | Iværksætteri, Månedens Historie

Skovgren er udnævnt som Månedens Historie i september 2020! På trods af spæde midler og Corona-krisen har Lone Skovgren stadig formået at udleve sin iværksætterdrøm gennem nytænkning.

Lone Skovgren, ejer af Skovgren, og Henrik Høyer, projektleder hos Vordingborg Erhverv.

Butikken Skovgren i Stege var oprindeligt tænkt som en cafe, men drømmen skulle senere hen vise sig, at blive påvirket af Corona-situationen. Lone Skovgren har formået at efterleve samfundsmæssige restriktioner, hvor hun tilpassede sin drøm om en cafe til en butik med opbakning fra adskillige mønske leverandører.

Drømmen var oprindeligt at åbne en cafe, hvor jeg kunne hygge om kunderne, men nu er Skovgren en butik med lokale mønske varer, hvor jeg kan tilbyde smagen af Møn på en anden måde. Nogle gange skal man bare gøre det – også selvom det ikke lige bliver nøjagtig, som man regner med. For mig har det været 1, 2, 3, go. Da der er mange ting, som man ikke kan regne sig til eller finde ud af derhjemme, har meget af det været learning-by-doing – og med opbakning kan man alt,” fortæller Lone smilende.

Men Lone modtager ikke kun opbakning fra leverandørerne. Hun har også fået stor opbakning fra lokale og forretningsdrivende i Stege, som har taget godt imod hendes butik.

Lone fortæller: ”Jeg har mange kunder, som fortæller, at de har fået at vide af deres søster, mor, moster eller andet, at de skal komme forbi min butik. Så det har været meget mund-til-mund, samtidig med at jeg forsøger at øge kendskabet gennem de sociale medier.”

Synlighed af mønske kvalitetsprodukter

Lokalet deler hun sammen med Niels Olsen fra Dagli’ Brugsen i Borre, som så potentiale og muligheder i forretningsideen. 

”Vi har så mange gode og lækre mønske produkter, men jeg syntes, at der manglede et lokalt sted, hvor man samlede alle varerne. Jeg fortalte ideen om Skovgren til Niels, som straks var både imødekommende og hjælpsom. Det sætter jeg stor pris på,” fortæller Lone.

Inden Lone kunne åbne butikken, brugte hun timer på renovering og planlægning, hvor hun bl.a. selv forberedte og udarbejdede både varesortiment og inventar. Lone ville nemlig gerne kunne tilbyde sine kunder noget ekstraordinært, hvorfor mange af hendes madvarer er hjemmelavede.

Udover at kunne tilbyde lokalproduceret mønske kvalitetsprodukter laver jeg også mange varer selv, herunder kanelboller og guf. Jeg måtte dog hurtigt erkende, at jeg måtte fordele bage-projekterne til forskellige dage.  Der er desværre kun 24 timer på en dag. Under renoveringen har jeg også prøvet at være kreativ med indretning og har blandt andet selv syet betrækket til puderne i sofaen, du sidder i,” griner Lone.

Et par ekstra øjne og en livline 

Som sagt er jeg jo alene om dette projekt, så jeg har været super glad for at kunne spille bold med Henrik, som også har udfordret mine ideer. Han har været min livsline og et par ekstra øjne, når tingene har været udfordrende. Jeg havde helt sikkert taget springet og gjort det, men jeg havde ikke gjort det på samme måde uden den sparring,” siger Lone om hendes vejledningsforløb med konsulent Henrik Høyer fra Vordingborg Erhverv.

Lone havde en drøm og havde brug for sparring og vejledning. Derfor kontaktede hun Vordingborg Erhverv for 3 år siden. Lone har tidligere været ”spire” hos Vordingborg Erhverv og gennem hendes rejse fra idé til eksekveringen har Lone modtaget løbende vejledning, så hun kunne dyrke sin forretningsidé.

Henriks vejledning har bidraget til at gøre tingene enkle og forståelige. Næsten alt kan jo lade sig gøre, hvis man springer ud i det,” fortæller Lone.

Lone Skovgren, ejeren af Skovgren, og Henrik Høyer, projektleder hos Vordingborg Erhverv

Om Månedens Historie

Månedens Historie handler om det lokale erhvervsliv i Vordingborg Kommune. Hver måned bringer Vordingborg Erhverv en lokal succeshistorie med en udnævnelse af en lokal virksomhed, en iværksætter, en ildsjæl, et projekt, et samarbejde eller et initiativ. Formålet er at skabe større kendskab til de mange gode historier, som både illustrerer mangfoldigheden i det lokale erhverv samt kan skabe inspiration til vækst og udvikling.