fbpx

        

 

NYHEDER opdaterer
dig om erhvervslivet
i Vordingborg Kommune

Stor anerkendelse til Ørslev A/S

22. okt 2015 | Vækst

Hvis man vil have en behagelig tur med den kollektive trafik, så skal man tage bussen til Vordingborg. Busselskabet Ørslev A/S er i år blevet kåret som årets busoperatør af Movias kunder på Sjælland, og det er bestemt ikke en tilfældighed.

Foto: Merete Helbech Hansen

Prisen som Årets Busoperatør gik i år til Ørslev A/S. Vinderen bliver kåret på baggrund af en kundetilfredshedsundersøgelse foretaget af Movia blandt deres 21 busoperatører på Sjælland. Ørslev A/S varetager blot en lille andel af Movias kunder, med ni busser på Sydsjælland og fem i Glostrup.

Prisen er ikke gået ubemærket hen og den er resultatet af en målrettet indsats fra administrerende direktør Ole Pedersen. For tre år siden valgte han nemlig at implementere en holdningsændring i virksomheden og det har virket. Sidste år landede selskabet en andenplads, og i år har de vundet prisen som Årets Busoperatør 2015.

”Vi ville gerne have flere tilfredse kunder, men det handler ikke bare om at give charmekursus og få chaufførerne til at sige godmorgen. Vi valgte derfor i stedet, at tænke: Hvordan kan vi give vores chauffører en bedre hverdag? Når vores chauffører er glade, får vi også gladere kunder”, fortæller Ole Pedersen, adm. direktør i Ørslev A/S.

For at skabe en holdningsændring og give medarbejderne en bedre hverdag blev coach Bjarne Pedersen tilknyttet. Bjarne fik til opgave at køre med de enkelte chauffører på ruterne for at ændre kørselsadfærden og give indspark til hvordan chaufførerne kunne agere anderledes i forskellige situationer.

”Vi indrettede ’kravlegård’ nede på parkeringspladsen, hvor chaufførerne kunne øve sig i at køre mere kundevenligt. I samarbejde med Bjarne lærte chaufførerne at køre mere roligt og at forudse kørslen. De har fået en helt ny kørestil og vi mærker at kunderne er blevet gladere; nu kan de sidde og sove – og så er chaufførerne blevet gladere, de har overskud til at hjælpe fru Hansen ind i bussen og til at hilse flinkt på kunderne. Det handler ikke bare om at fragte folk fra A til B. Vi leverer en oplevelse og kunderne har en forventning om at få en god tur”, fortæller Ole Pedersen om indsatsen.

Forandringen mærkes heller ikke kun i kundetilfredshed og glade medarbejdere. Implementeringen af en ny kørestil har også medført en nedgang i forbruget af brændstof med 13 procent. Der er blevet installeret udstyr i alle rutebusserne, som registrerer kørslen og rapporterer om utilsigtede opbremsninger og skarpe sving. Den nye kørestil har derfor medført, at der bliver sparet en masse penge på brændstof, dæk og vedligeholdelse, hvilket også betyder, at busserne holder længere.

Kørestilen er ikke det eneste der er ændret i løbet af Ole Pedersens tid som administrerende direktør.

”Det er vigtigt at kunne omstille sig. Markedet ændrer sig hele tiden og så må vi finde nye veje. Før i tiden kørte vi mange rejser til Spanien, men for 7 år siden stagnerede markedet fuldstændig og særligt lavprisfly har været en stor konkurrent gennem årene. Så må vi finde andre forretningsområder”, fortæller han.

Rynkeby – Paris tur/retur

Et behov for forandring var derfor en af grundene til at Ørslev A/S blev leverandør af logistik for Team Rynkeby. Ole Pedersen tog kontakt til Claus Michael fra Vordingborg, som selv cyklede med Team Rynkeby på den første tur for 12 år siden. Ørslev A/S blev senere inviteret af til at byde på logistikken og vandt over tre andre virksomheder. Det første år skulle der fragtes 350 mennesker på 7 forskellige hold til Paris.

”Vi lavede mange fodfejl det første år, men det har vi lært en masse af. For tre år siden gik Team Rynkeby fra at være dansk til at være nordisk og i år skal vi have 38 hold af sted. Vi planlægger ruter, hotel og forplejning for 2200 ryttere. Hvert hold får deres egen rute. Derudover sørger vi for indkvartering af 5000 pårørende”, siger Ole Pedersen om den omfattende logistikopgave.

I løbet af de syv dage turen varer bliver de mange ryttere og pårørende indkvarteret på 200 forskellige hoteller ned gennem Europa, og alt logistik klares fra kontoret på Københavnsvej i Vordingborg, af to ansatte.

Nye muligheder

Den store interesse for cykling har også affødt et behov for at fragte en masse cykler fra A til B. Ole Pedersen har derfor fået udviklet en ny cykeltrailer, som kan fragte 40 cykler gennem hele Europa uden en skramme.

Der er tale om nogle dyre cykler og flyselskaberne har sagt nej til at fragte dem, da de får store problemer med erstatning, når cyklerne bliver skadet. Men hvor der er vilje er der vej, så Ole Pedersen så en mulighed og har brugt 300.000 kroner på at udvikle en trailer, hvor cyklerne står på separate stativer og de står 100% fast, så de ikke kommer til skade. Og så tager det én mand et kvarter at læsse 40 cykler.

”Vores cykelture er blevet meget efterspurgte. Virksomheder inviterer eksempelvis deres kunder eller medarbejdere ud for at cykle. Vi sørger for hele turen, om de vil Flandern rundt, køre Paris-Roubaix eller tage en tur til Møn, så tager vi os af al logistik. Vi planlægger ruten, fragter rytterne til og fra hoteller og hjem igen og sørger for at deres cykler når frem i god behold”, fortæller Ole Pedersen om den nye cykeltrailer.

50 års jubilæum

Til næste år bliver Ørslev Koncernen 50 år. Ole Pedersen selv har været adm. direktør i firmaet i næsten 40 år, og ledelsen af firmaet har han lært fra sin mor. Firmaet blev startet af Ole Pedersens forældre, Knud og Inger Pedersen i 1966. Dengang startede de med to skolebusser, men er siden vokset til tre selskaber; Ørslev Turisttrafik, Ørslev Rejser og Ørslev Turistbusser, som tilsammen har 60 busser til rådighed.

Ørslev A/S har 90 medarbejdere og Ole Pedersen kender navnene på hver enkelt medarbejder. Det er også Ole selv, der følger op, hvis en medarbejder bliver alvorligt syg.

”De kan altid ringe til mig, hvis de har brug for at snakke. Når vi møder hinanden på parkeringspladsen, så stopper jeg altid op og snakker. Man SKAL kunne give sig tid til sine ansatte. Jeg respekterer dem og omvendt eg bliver jo også mere glad, når mine medarbejdere er glade, og det giver et bedre drive”, siger han om medarbejderkulturen.

For at inddrage medarbejderne mest muligt i deres eget arbejde, er de selv med til at organisere deres arbejdstid. Det giver medarbejderne mere ejerskab og det spare en masse administrativt arbejde.

Målet for fremtiden er klart; 100% tilfredse kunder hele vejen rundt og det starter, i følge Ole Pedersen, med tilfredse medarbejdere.