fbpx

        

 

NYHEDER opdaterer
dig om erhvervslivet
i Vordingborg Kommune

Turisme: Stor tilfredshed med vækstprogram

10. nov 2020 | Følg vores arbejde, Iværksætteri

11 virksomheder har siden oktober 2019 deltaget i et intensivt vækstprogram målrettet turismeerhvervet. Formålet er at videreudvikle deltagervirksomhedernes kompetencer med henblik på at søsætte nye produkter og services – og programmet har gjort en forskel. Programmet er støttet af Erhvervsstyrelsen.

Selvom COVID-19 har sat en alvorlig dæmper på turistsæsonen 2020, så har en række turismevirksomheder brugt lejligheden til at køre sig selv i stilling til øget omsætning og flere besøgende.

Sammen med Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Vordingborg Kommune og Business Lolland-Falster står vi bag vækstprogrammet, der henvender sig til små- og mellemstore virksomheder i branchen.

“Samlet set omsætter turismebranchen for mere end 3 mia. kr. årligt på Lolland-Falster og i Vordingborg Kommune. Det er helt afgørende, at virksomhederne udnytter deres fulde potentiale og følger med udviklingen. Vækstprogrammet er bare én af flere indsatser, der skal sikre dette”, understreger Mikkel Lundemann Rasmussen fra Vordingborg Erhverv.     

Hands-on-tilgang gør en forskel

11 virksomheder blev udvalgt, og evalueringen viser med tydelighed, at programmet har gjort en forskel.

“Det er positivt, at deltagere er overordnet tilfredse med programmet – men vigtigst af alt vurderer næsten samtlige virksomheder, at vækstprogrammet har eller vil have en konkret effekt”, fortæller konsulent Jørgen Jensen.

Gennem 1:1 sparring og workshops har deltagervirksomhederne dels kigget indad og defineret konkrete indsatsområder og dels fået indblik i værktøjer og tendenser inden for blandt andet digitalisering og fremtidens turisme. Centralt i programmet står dog den individuelle sparring med fokus på konkrete udfordringer og ”skjulte” potentialer i de enkelte virksomheder.

“Evalueringen viser, at hands-on-tilgangen er en stor succes. Det har været afgørende, at deltagerne kan sætte lighedstegn mellem sparringen og konkrete udviklingsaktiviteter i lige netop deres virksomhed. Programmet har primært været hjælp til selvhjælp ved at stille en ekstra ressource til rådighed, så deltagerne kan først og fremmest takke sig selv for det foreløbige udbytte”, fortæller Brian Lindorf Hansen fra Business Lolland-Falster. 

Deltagervirksomhederne spænder bredt og tæller både større og velbesøgte attraktioner som Knuthenborg og Middelaldercenteret, men også mindre virksomheder på tværs af landsdelen.

Hotel Milling Søpark er af deltagervirksomhederne, der har fået sparring gennem vækstprogrammet. Coronakrisen ramte hotelbranchen i særdeleshed, og det havde betydning for hotellets sparringsbehov og fokus.  

“Hotellet stod lige pludselig i en ekstraordinær situation, hvor vi skulle omstille os på en krise, de færreste havde spået omfanget af. Jeg er glad for, at vækstprogrammet kunne hjælpe til i den forbindelse. På nuværende tidspunk kan vi se tilbage på en særdeles god juli og august måned”, fortæller hotelchef Rikke Lohse. 

Kapitalanskaffelse i fokus

Ikke overraskende har corona-situationen ramt turismevirksomhederne på omsætningen, og det stikker en kæp i hjulet på det fremtidige udviklingsarbejde.

“Udvikling kræver kapital, og corona-situationen presser virksomhederne økonomisk. Den kombination besværliggør udviklingsarbejdet, og derfor er kapitalfremskaffelse i fokus i vækstprogrammet”, vurderer Mikkel Lundemann Rasmussen og fortsætter.

“Vi skulle oprindeligt have afsluttet programmet med en fysisk workshop med fokus på netop kapitalfremskaffelse, men det har corona-situationen sat en stopper for. Temaet er dog så centralt, at vi har valgt at afholde en tilsvarende workshop, bare som webinar – og det i samarbejde med kompetente kræfter på området i form af Erhvervshus Sjælland og Vækstfonden”, slutter Mikkel Lundemann Rasmussen.

Projektet gennemføres med støtte fra