fbpx

        

 

NYHEDER opdaterer
dig om erhvervslivet
i Vordingborg Kommune

Vellykket generationsskifte gav basis for ekspansion i Vordingborg

13. jul 2015 | Vækst

”Når man som virksomhedsejer nærmer sig 50, så bør generationsskiftet være på plads.”

Sådan lyder det fra direktør Jakob Kruse, AutoCentro, der selv i sin tid var med i et rettidigt generationsskifte på Lolland-Falster, som sidste år gjorde det muligt for AutoCentro at udvide med en afdeling på Sydsjælland ved at overtage Verner Krastrup Automobiler i Vordingborg.

I begyndelsen af 2014 overtog AutoCentro den velrenommerede autoforretning i Vordingborg, da autoforhandler Verner Krastrup havde behov for at give sit livsværk videre til en yngre generation.

Verner Krastrup havde selv taget kontakt til kollegerne på Lolland-Falster – som han havde et god samarbejde med via det kollegiale fællesskab blandt KIA-forhandlerne – for at forhøre sig om interessen for at overtage forretningen i Vordingborg.

AutoCentro kunne se en god synergi-effekt ved ikke mindst servicering af KIA-kunder i fra større geografisk område end Lolland-Falster. Det gode ry og der gode kundebehandling var der også. Derfor rykkede AutoCentro over broerne og fik en afdeling i Vordingborg i 2014.

Fem yngre medarbejdere tog over

Når det kunne lade sig gøre for virksomheden at udvide i Vordingborg, skyldes det et andet vellykket og velplanlagt generationsskifte, som fandt sted ti år tidligere på Lolland-Falster.

Her stiftede fem yngre medarbejdere i AutoCentro selskabet LF Holding á 2004 med henblik på med tiden at overtage den virksomhed, de selv var ansat i.

Generationsskiftet i AutoCentro blev dengang sat i gang af virksomhedens daværende indehaver og stifter Niels Christian Krag i en alder af 49 år – også fordi producenten af KIA-biler i kontrakten med sine forhandlere kræver, at forhandleren har styr på generationsskiftet, inden han bliver 55 år.

De fem medarbejdere overtog i første omgang en andel på 49 procent af AutoCentro og det var så meningen, at resten skulle overføres bid for bid i løbet af ti år – men allerede efter knap fem år var det fulde generationsskifte en realitet. Til gengæld havde de fem nye virksomhedsejere ansat Niels Christian Krag som administrerende direktør i livsværket, hvilket han er den dag i dag.

Når man nærmer sig 50 skal der være en plan

”Når man begynder at nærme sig 50 år, skal man lægge en plan for generationsskiftet i virksomheden, hvis man ikke har fået det gjort. Ikke mindst hvis man har en økonomisk tung virksomhed som eksempelvis en autohandel”, lyder den klar anbefaling fra Jakob Kruse, som er en af de fem ejere af AutoCentro.

Ligesom tre af sine partnere i selskabet bag AutoCentro var han kun i slutningen af 20’erne, da generationsskiftet blev påbegyndt i 2004.

Jakob Kruse har i dag titel af direktør i AutoCentro og han har sit daglige arbejde i virksomhedens nye afdeling i Vordingborg. Her har man nu foruden forhandlingen af KIA også overtaget den lokale forhandling af Fiat-biler, som er et bilmærke AutoCentro i mange år også har forhandlet på Lolland-Falster.

Når Jakob Kruse har valgt at have sin dagligdag i den nyeste afdeling i virksomheden er det for at lære virksomheden, kunderne og byen at kende – men også for at kunne udveksle de bedste erfaringer mellem den nye afdeling og de ”gamle” i Rødbyhavn og Nykøbing F.

”Her i Vordingborg kan man nogle ting, som afdelingerne på Lolland-Falster kan lære af – og omvendt”.

Rollefordeling skal være afklaret

At en gruppe af medarbejdere overtager en virksomhed ved et generationsskifte er ikke det mest almindelige i dag, men Jakob Kruse tror, at det er noget, der vil brede sig.

”Det er ikke længere så almindeligt, at virksomheder går fra far til søn. Børnene vil ikke længere nødvendigvis det samme som deres far. Og fordelen ved at lade medarbejdere overtage virksomheden er dels, at man får nogle nye ejere, som har et engageret forhold til virksomheden, dels at man binder gode medarbejdere til sig, som ellers man kunne risikere at miste til et andet firma. Og vil de fleste virksomhedsejere jo også gerne være sikre på, at deres virksomhed fortsætter på en god måde, når de selv stopper”, siger Jakob Kruse.

Han understreger samtidig, at det er afgørende, at rollefordelingen er afklaret, når medarbejdere overtager en virksomhed ved et generationsskifte. Det har den været i AutoCentro, hvor de fem ejere har fået nogle arbejdsområder, som de hver især har haft lyst til at arbejde med.

”Vi har været heldige med, at vi i ejerkredsen behersker og har lyst til meget forskellige områder”, fortæller Jakob Kruse.

Sparring hos Vordingborg Erhverv

For to år siden fik AutoCentro en professionel bestyrelse med tre af ejerne samt to eksterne. Det er også noget, som Jakob Kruse kan anbefale. ”Det er godt at have andre øjne til at se på virksomheden”, fastslår han.

Med den tilgang til udvikling af virksomheden har Jakob Kruse også benyttet sig af mulighederne for sparring og inspiration hos Vordingborg Erhverv A/S.

Her har direktøren fra AutoCentro deltaget i en del fælles møder og aktiviteter, men virksomheden har også fået hel specifik sparring af erhvervsservicechef i Vordingborg Erhverv Dan Holck-Hansen om mersalg via eftermarkedsføring af reservedele og tilbehør.

Generelt er Jakob Kruse sikker på, at Vordingborg Erhverv med sine aktiviteter er med til at sparke gang i den lokale erhvervsudvikling.

Han ser samtidig gerne, at Vordingborg Erhverv skaber og er tovholder på netværk af erhvervsfolk i mindre grupper på 5-8 ledere, som indbyrdes kan være med til at udvikle hinandens virksomheder via sparring.

AutoCentro har i dag 30 medarbejder i Rødbyhavn, 14 i Nykøbing F. og 12 i Vordingborg.